كاربرد شيشه هاي رنگي در معماري سنتي

۲۲ بازديد

شيشه رنگي مي‌تواند به قطعه‌هاي شيشهٔ رنگين يا به هنر و صنعت استفاده از اين قطعه‌هاي زيبا اشاره نمايد. قدمت اين هنر و استفاده از شيشه هاي رنگي در معماري ايراني به هزار سال مي‌رسد. تابش نور خورشيد به اين شيشه‌ها سبب مي‌شود كه فضاي داخلي تحت تاثير رنگ شيشه‌ها و بازي نور و رنگ، در هر ساعت از روز تغيير كند و فضا را از يكنواختي خارج نمايد. به عبارتي سبب ايجاد تنوع در محيط داخلي خانه مي‌گردد. شيشه‌هاي رنگي در معماري ايران جايگاهي ويژه دارند و براي ما يادآور دوره‌اي خاص در معماري ايران هستند. استفاده از شيشه‌هاي رنگي بيشتر در مناطق كويري ايران ديده مي‌شود. مناطقي كه شدت نور در آنجا، زياد و به دلايل اقليمي، تنوع رنگي در طبيعت بسيار كم است. به‌علاوه يكي از اهداف معمار هنگام به كارگيري شيشه رنگي در مناطق كويري، دور كردن خزندگان از حريم امن زندگي است. كويرنشينان معتقدند كه شيشه‌هاي رنگي خزندگان را فراري مي‌دهند.
تابش نور خورشيد به اين شيشه‌ها سبب مي‌شود كه فضاي داخلي تحت تاثير رنگ شيشه‌ها و بازي نور و رنگ، در هر ساعت از روز تغيير كند و فضا را از يكنواختي خارج كند. به عبارتي سبب ايجاد تنوع در محيط مي‌شود.

كاربرد شيشه هاي رنگي

كاربرد شيشه رنگي مي‌تواند به قطعه‌هاي شيشهٔ رنگين يا به هنر و صنعت استفاده از اين قطعه‌ها اشاره كند. قدمت اين هنر به هزار سال مي‌رسد. نحوه ساخت شيشه رنگي شامل طراحي اوليه روي كاغذ، سپس تعيين رنگ هر قسمت طرح و شماره گذاري وتعيين جهت آن، متناسب با بافت شيشه خام ميباشد. در مرحله بعد با رعايت فاصله بين شيشه ها، كه لحيم قلعي آنرا پر ميكند، طرح راروي ورق شيشه رنگي چسبانده و با قلم الماسه آنرا ميبرند. سپس با طرح اوليه كه الگوي ساخت طرح است مطابقت داده شده و با چرخ سنباده لبه هاي تكه شيشه بريده شده را صاف و اندازه ميكنند.در مرحله بعد دوره يا لبه هاي هر تكه را با نوار مسي چسبدار قابگيري ميكنند.هدف از اين كار آماده كردن آنها براي چسباندن با لحيم قلع و سرب است.در اين مرحله تكه هاي شيشه قابگيري شده را روي الگوي اوليه كنار هم مچينند و كنترل نهايي ميكنند. سپس با قلمو مايع تنكار را روي لبه هاي مس پوش شيشه ها زده و با نوار لحيم و هويه داغ شيشه ها را به هم متصل ميكنند. محصول نهايي در قاب يا پنجره قرارگرفته و در مقابل نور طرح زيباي خود را نشان ميدهد . كاربرد شيشه هاي رنگي

كاربرد شيشه هاي رنگي

استفاده از شيشه هاي رنگي در طراحي اين اجازه را مي دهند كه با استفاده از نورهاي طبيعي و مصنوعي، بتوانيم در بازه هاي مختلف زماني رنگ هاي متفاوتي در محيط داشته باشيم. شيشه هاي رنگي در معماري ايراني جايگاه قابل ملاحظه اي داشته اند و علاوه در بناهاي مشهور در ساير ساختمانها نيز استفاده مي شده اند. اما متاسفانه در معماري امروزي، شيشه هاي رنگي تقريبا بدون استفاده مانده اند و در كمتر پروژه اي از آنها استفاده مي شود. اين در حالي ست كه استفاده از شيشه هاي رنگي علاوه بر زيبايي، اثرات روانشناختي قابل ملاحظه اي هم دارند. از ديگر نتايج مثبت شيشه هاي رنگي مي توان به ايجاد احساس آرامش و رفع تنش هاي محيطي اشاره كرد.امروزه با پيشرفت تكنولوژي علاوه بر طرح هاي سنتي، مي توان به شكلهاي ديگري نيز از شيشه هاي رنگي استفاده كرد.

شيشه‌ رنگي و بازتاب‌ زيباي آن در دنياي مدرن

شيشه‌ هاي رنگي كه زماني در معماري ملل مختلف از جمله ايران نماد سبك و زندگي در دوره‌اي خاص بود، امروزه به نوع ديگري خود را در زندگي مدرن وارد كرده است.

در قرن نوزدهم ميلادي، شيشه رنگي در بناهاي معماري برخي از كشورهاي اروپا، آفريقا و آسيا استفاده مي‌شد و امروزه با بهره‌گيري از تكنولوژي، پديده‌اي قابل تامل در تبليغات فروشگاه‌ها و عرضه محصولات صنعتي ارائه مي‌شود.

براي دست يافتن به جلوه‌هاي بصري زيبا، با استفاده از لامپ‌هاي LED در شيشه‌هاي دوجداره، بازتاب‌هاي زيبايي از رنگ‌هاي بيشماري را در معرض ديد بينندگان قرار مي‌دهند.

براي دست يافتن به فضايي متنوع در اماكني نظير مترو، فرودگاه و اماكن عمومي ديگر، با استفاده از شيشه‌ هاي رنگي جلوه‌هاي بصري زيبايي خلق مي‌شود.

از شيشه هاي رنگي در طراحي داخلي بناها نيز استفاده مي شود و طراح با استفاده از شيشه‌ رنگي جهت جدا كردن دو فضا (پارتيشن) از جنبه‌ي كاربردي و زيبايي اين شيشه‌ها بهره گرفته است و محيطي مفرح ايجاد مي‌كند.

نحوه تست كيفيت شيشه هاي رنگي

براي تست كيفيت كوتينگ شيشه هاي رنگي توسط مشتري يكي از تست هاي مهم تست اب جوش ميباشد كه در اين روش تايل نمونه شيشه رنگي را به مدت ۳۰ تا۴۵دقيقه داخل اب جوش گذاشته بعد از مدت تايين شده تايل ها را از اب جوش خارج نماييد و بعد از خنك شدن انها اگر رنگ شيشه ها در اين مدت اسيب ببيند يا دچار ورقه شدن يا تغيير رنگ و بور شدن گردد شيشه ها به هيج وجه نميتوان در محيط هاي مرطوب مورد استفاده قرار گيرد
تست دوم تست مقاومت در مقابل مواد شيميايي يا خورنده وحلال هاي تينري ميباشد كه در اين روش شما ميتوانيد با اغشته كردن يك پنبه به تينر فوري ۱۰۰۰۰ وكشيدن ان روي رنگ شيشه ها ان را امتحان نماييد كه در اين ازمايش در صورت نرم شدن رنگ يا رنگي شدن پنبه توسط تينر شيشه مورد ازمايش فاقد شرايط مقاومتي لازم در مقابل مواد شيميايي ميباشد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.