انواع درمان هموروئيد

۲۲ بازديد

نخست، مهم است بدانيد كه براي درمان بيشتر هموروئيدها نيازي به انجام عمل جراحي نيست. عمل جراحي فقط زماني توصيه مي‌شود كه بيماري حاد بوده و روش‌هاي درماني ديگر براي درمان آن افاقه نكرده باشد. البته جراحي به عنوان مؤثرترين روش براي درمان هموروئيد داخلي است. هموروئيدكتومي، روشي متداول براي درمان هموروئيد خارجي است. براي هموروئيدهاي داخلي، معمول‌ترين روش جراحي، ليگاسيون با استفاده از باندهاي لاستيكي و تزريق اسكلروتراپي است.

نخست، مهم است بدانيد كه براي درمان بيشتر هموروئيدها نيازي به انجام عمل جراحي نيست. عمل جراحي فقط زماني توصيه مي‌شود كه بيماري حاد بوده و روش‌هاي درماني ديگر براي درمان آن افاقه نكرده باشد. البته جراحي به عنوان مؤثرترين روش براي درمان هموروئيد داخلي است. هموروئيدكتومي، روشي متداول براي درمان هموروئيد خارجي است. براي هموروئيدهاي داخلي، معمول‌ترين روش جراحي، ليگاسيون با استفاده از باندهاي لاستيكي و تزريق اسكلروتراپي است.

استفاده از باندينگ

روش باندينگ عملي است كه در مطب قابل انجام است و به آن ليگاسيون به وسيله باند لاستيكي هم گفته مي‌شود. در اين روش، يك باند سفت در اطراف محل هموروئيد بسته مي‌شود تا جريان خون به آن قطع شود. روش باندينگ معمولاً حداقل به دو عمل نياز دارد.

اسكلروتراپي

در اين روش، برخي مواد شيميايي درون هموروئيد تزريق مي‌شود. اين مواد شيميايي باعث مي‌شود كه هموروئيد جمع شده و خونريزي آن قطع شود.
انعقاد درماني (فوتوكوآگولاسيون مادون قرمز)در اين روش از پرتو مادون قرمز، گرما براي جمع شدن و تورفتن هموروئيد استفاده مي‌شود. اين عمل نيز مي‌تواند در مطب پزشك و معمولاً همراه با آندوسكوپي انجام شود.

هموروئيدكتومي ليزري

درمان بواسير با ليزر، يك عمل سرپايي محسوب مي‌شود. به بيمار مقادير كافي از داروهاي آرامش‌بخش وريدي تزريق مي‌شود تا در هنگام عمل به خواب رفته و دردي را احساس نكند. هموروئيدهاي بزرگ به وسيله ليزر برش داده مي‌شوند. ليزر ناحيه بريده شده را مسدود مي‌كند و به همين دليل به ندرت از بخيه استفاده مي‌شود. سپس هموروئيدهاي كوچك‌تر بخار شده و زخم‌هاي بدون درد و كوچكي از خود باقي مي‌گذارند كه به سرعت بهبود مي‌يابد.

هموروئيدكتومي

عمل هموروئيدكتومي براي هموروئيدهاي بزرگ خارجي يا هموروئيدهاي پرولاپس شده داخلي به كار برده مي‌شود. اين عمل معمولاً در بيمارستان انجام مي‌شود. پس از تصميم‌گيري در مورد مناسب‌ترين روش بيهوشي براي شما و اجراي آن، جراح، هموروئيد بزرگ شما را بريده و برمي­دارد. پس از پايان عمل به مدت كوتاهي شما در اتاق ريكاوري تحت نظارت قرار مي‌گيريد. وقتي كه تيم پزشكي مطمئن شد كه تمام علائم حياتي شما تثبيت شده است، به شما اجازه داده مي‌شود تا به منزل مراجعت كنيد.

هموروئيدپكسي

به اين روش استپلينگ هم گفته مي‌شود. اين روش، عملي يك روزه است كه معمولاً در بيمارستان انجام مي‌شود. اين عمل نياز به بيهوشي عمومي، منطقه‌اي يا موضعي دارد. استپل، هموروئيد پرولاپس شده را به محل خود در ركتوم باز مي‌گرداند و جريان خون را به آن قطع مي‌كند، در نتيجه بافت متورم جمع شده و دوباره جذب مي‌شود.

مراقبت‌هاي پس از عمل

مراقبت‌هاي پس از عمل براي عمل‌هاي جراحي و درمان به كمك ليزر مشابه هستند. شما پس از انجام عمل جراحي هموروئيد، در ناحيه مقعد احساس درد خواهيد داشت. پزشك احتمالاً براي شما داروهاي ضد درد تجويز خواهد كرد.
شما مي‌توانيد با رعايت نكات زير به تسريع روند بهبود خود كمك كنيد:
پيروي از رژيم‌هاي غذايي پر فيبر و نرم‌كننده مدفوع

حفظ آب بدن با نوشيدن ۸ تا ۱۰ ليوان آب در روز

اجتناب از فعاليت‌هايي كه نياز به بلند كردن يا كشيدن اجسام سنگين دارد.

استفاده از وان آب گرم (سيتز بث)

استفاده از دستمال توالت‌هاي نرم

مزايا و معايب

باندينگ: اين روش ارزان‌ترين روش جراحي است و احتمال عود بيماري در آن كم است. البته روشي بدون درد و كاملا مؤثر است. بايد به اين نكته توجه داشت كه دكتر صدرالديني مهارت زيادي در روش‌هاي باندينگ و مادون قرمز داشته و تمامي بيماران انجام شده از آن راضي بوده‌اند و بدون درد در مطب دكتر انجام مي‌شود.اسكلروتراپي: اين عمل يك روش ارزان، سريع و بدون درد است.انعقاد درماني (فوتوكوآگولاسيون مادون قرمز): اين عمل  مي‌تواند هر بار براي يك هموروئيد انجام شود. مزاياي اين روش اين است كه بدون درد و كاملا مؤثر است

هموروئيدكتومي: ميانگين زمان بهبودي در اين عمل بين ۲ تا ۳ هفته است. برخي اشكالات كه به اين روش وارد است عبارتند از هزينه بالاي انجام آن، دردناك بودن آن نسبت به روش‌هاي ديگر و عوارض جانبي بيشتري كه به دنبال خواهد داشت. درد و عفونت از شايع‌ترين خطرات احتمالي است كه ممكن است همراه با اين عمل اتفاق بيفتد.هموروئيدپكسي: دوران بهبودي پس از انجام عمل استپلينگ كوتاه است و درد كمي هم به دنبال خواهد داشت.هموروئيدكتومي ليزري: اين عمل، روشي كم‌تهاجمي، گران و دردناك است. روند بهبود آن پس از عمل نسبت به روش‌هاي ديگر سريع‌تر است. البته احتمال بازگشت بيماري وجود دارد.

هزينه‌ها

هزينه‌هاي انجام عمل به بيمار و مشكل او بستگي دارد. پزشك بر اساس علائم و ويژگي‌هايي كه هموروئيد دارد يك روش درماني مناسب را پيشنهاد مي‌دهد. همچنين ممكن است پزشك هزينه‌اي را هم به عنوان حق مشاوره اوليه از شما دريافت كند. عمل جراحي ليزري نسبت به روش‌هاي متداول ديگر گران‌تر بوده اما لزوماً مؤثرتر نبوده و درد كمتري هم ندارند. احتمال عود در همه روشهاي غير جراحي با جراحي يكسان بوده و ارتباطي با روش درمان ندارد و تابع شرايط دفع بيمار مي‌باشد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.