تصوير و آناتومي آنوس يا مقعد/مقعد سالم/عكس مقعده سالم/

۶۷۳ بازديد

عكس مقعد

تصوير و آناتومي آنوس يا مقعد

آنوس يا مقعد منفذي است كه در انتهاي دستگاه گوارش قرار گرفته و در حقيقت خروجي و يا مخرج دستگاه گوارش محسوب مي گردد. موقعيت آناتوميكي آن از انتهاي راست روده، قسمت آخر كولون (روده بزرگ)، شروع مي شود.
خط آنوركتال (مقعدي-روده اي) مقعد را از راست روده جدا مي نمايد. بافت سختي به نام” فاسيا” مقعد را احاطه كرده و آن را به اندام هاي مجاور متصل مي كند. عضلات حلقوي كه اسفنكتر خارجي مقعدي ناميده مي شوند، ديواره ي مقعد را تشكيل داده و آن را به حالت بسته نگه مي دارند. غدد موجود در آن ناحيه نيز مايعي را ترشح مي كند كه باعث مرطوب شدن سطح آن مي شود. دسته اي از عضلات نواري صفحه مانند كه از ناحيه كف لگن شكل مي گيرند، و عضلات levator (بالا برنده) مقعدي ناميده مي شوند، مقعد را احاطه كرده اند. همچنين شبكه اي از عروق وريدي بر روي پوست مقعد وجود دارند.

 

مقعد سالم

مقعد سالم مقعدي است كه تمامي اجزاي آن هم از لحاظ ظاهري و هم از نظر عملكرد به درستي وظيفه خود را انجام دهند مثلاً دچار شلي و يا پارگي اسفنكتر، زگيل و زائده هاي گوشتي مانند، بيرون زدن قسمتي از بافت روده بزرگ، باز شدن مجراي مقعد و يا گشاد شدن كانال آن نباشد و در همه حالت سلامت طبيعي داشته باشد.

عكس مقعده سالم

براي آشنايي بيشتر شما با مقعد سالم و تشخيص آن از مقعد ناسالم عكس مقعده سالم را براي شما قرار داده ايم تا هم به علائم ظاهري بيماري هاي نشيمنگاهي مثل بواسير توجه داشته باشيد و هم اينكه اگر مشكل خاصي نداريد و مقعد شما همانند تصاوير زير نرمال و سالم است بي جهت خود را درگير توهمات بيماري هاي مقعدي نكنيد.

عكس مقعده سالم
عكس مقعده سالم
عكس مقعده سالم

 

عكس مقعده سالم
عكس مقعده سالم
عكس مقعده سالم

 

 

بيماري هاي مقعدي

هموروئيد (بواسير) داخلي و خارجي: تورم عروق وريدي داخل ركتوم. اين نوع از هموروئيد را نمي توان از بيرون بدن مشاهده كرد. هموروئيد خارجي عروق خوني متورمي است كه در نزديكي منفذ مقعد و يا ناحيه انتهايي خروجي آن وجود دارند.
سرطان مقعد: اين بيماري به ندرت اتفاق مي افتد. عفونت يا ويروس پاپيلوماي انساني (HPV)، رابطه جنسي مقعدي و داشتن شركاي جنسي متعدد خطر بروز اين بيماري را افزايش مي دهند.
تبخال مقعدي: رابطه جنسي مقعدي ممكن است كه ويروس هاي هرپس HSV-1 و HSV-2 را منتشرنمايد. علائم شامل زخم هاي دردناك در اطراف مقعد مي باشد كه ظاهر شده و خود بخود هم ناپديد مي گردند.
زگيل هاي مقعدي: عفونت با ويروس پاپيلوماي انساني (HPV) مي تواند منجر به ايجاد زگيل در داخل و اطراف مقعد شود.
فيستول: يك مجراي غيرطبيعي بين مقعد و پوست باسن ايجاد مي شود. بيماري هاي التهابي روده (كوليت كرون و اولسراتيو) يا داشتن سابقه جراحي قبلي، از علل شايع ايجاد اين عارضه به شمار مي آيند.
شقاق: پاره شدن و بريدگي بر روي سطح مقعد مي باشد، كه اغلب به علت يبوست ايجاد مي شود. داشتن درد، به خصوص هم زمان با حركات روده، علامت اصلي اين عارضه است.
آبسه: توده اي عفوني در بافت نرم اطراف مقعد مي باشد. ممكن است كه به استفاده از آنتي بيوتيك ها و انجام درناژ (زهكشي) جراحي جهت درمان موثر آبسه مقعدي نياز باشد.
خارش مقعد: خارش در داخل و يا اطراف مقعد يك مشكل رايج است. در بيشتر موارد، هيچ علت جدي مسئول بروز اين عارضه نمي باشد.
درد دنبالچه: وجود درد ناگهاني و شديد در ناحيه مقعد و راست روده، به مدت چند ثانيه يا چند دقيقه، كه خود بخود رفع مي شود. علت اين عارضه ناشناخته است.
يبوست: در اين عارضه مشكل عبور و خروج مدفوع شايع است و مي تواند باعث ايجاد درد، شقاق هاي مقعدي و هموروئيد شود.
خونريزي مقعد: وجود خون قرمز روشن گاهي اوقات ناشي از هموروئيد است، اما نياز به ارزيابي هاي بيشتري براي پي بردن به سايرعوامل جدي تر دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.