بررسي تاثير ليزر در درمان بيماري هاي نشيمنگاهي و دليل محبوبيت آن

۶۵ بازديد

بررسي تاثير ليزر در درمان بيماري هاي نشيمنگاهي و دليل محبوبيت آن

مقعد مهمترين بخش گوارش است كه از اسفنكتر داخلي و خارجي براي دفع تشكيل شده است. اختلال در هر يك از اجزا و سلول هاي مقعد باعث به وجود آمدن بيماري هايي مانند هموروئيد يا بواسير، شقاق، كيست مويي و…. خواهد شد.

با توجه به آمار و اطلاعات پزشكي، بيماري هاي نشيمنگاهي و مقعدي روز به روز در حال زياد شدن و گسترش مي باشد. در اين ميان برخي از افراد هم به دلايل مختلفي مثل ترس و يا خجالت به پزشك مراجعه نمي كنند و اين خود باعث بدتر شدن بيماري و مشكل شدن روند درمان خواهد شد. فرد مبتلا بايد بداند در صورت مشاهده علائم اوليه و نشانه هايي مانند درد مقعد و يا خونريزي و …  اگر براي تشخيص و يا درمان اقدامي نكند ممكن است اين علائم نشانه هايي از بيماري هاي پرخطر تري مثل سرطان مقعد و يا… باشد.
يكي از شايع ترين و دردناك ترين بيماري هاي مقعدي بواسير مي باشد كه تقريباً تمامي افراد بزرگسال در طول زندگي خود براي يك بار هم كه شده آن را تجربه كرده اند و يا برخي از علائم بواسير را داشته اند. براي درمان اين بيماري در عصر حاضر راه و روش هاي زيادي وجود دارد كه هركدام معايب و مزاياي خاص خود را دارند براي مثال رابربند يا استاپلر روشي براي درمان هموروئيد مي باشد كه در روش رابربند با بستن باند لاستيكي به دور زائده و توده ي بيرون زده ي بواسير، جريان خون رساني به آن قطع شده و بعد از مدتي مي افتد. اين روش بسيار دردناك بوده و به طور قطعي و صد در صد هم نمي توان گفت كه بدون بازگشت و عود مي باشد علاوه بر اينها ممكن است نياز به استراحت و طي كردن دوره نقاهت داشته باشد.

در روش استاپلر هم با استفاده از يك دستگاه مانند منگنه جريان خونرساني به عروق هموروئيد را قطع مي كنند تا بعد از مدتي به طور كامل از بين برود.

در واقع در تمام روش ها به جز ليزر درماني نوعي جراحي و تهاجم وجود داشت كه باعث از بين بردن يا بريدن و افتادن توده مي شد. اما امروزه تنها روش غيرجراحي و كم تهاجم درمان بواسير يا هموروئيد با ليزر مي باشد كه به دليل محبوبيتي كه دارد انتخاب اول بيشتر بيماران مي باشد. در ليزر هموروئيد، بيمار درد يا خونريزي نداشته و به صورت سرپايي درمان مي شود و همان روز هم مي تواند به ادامه كارهاي روزمره خودش رسيدگي كند. اين روش معمولاً در كمتر از نيم ساعت قابل انجام است و نتيجه ان دائمي بوده و اين طور نيست كه بيمار بايد براي درمان چند جلسه مراجعه كند.

نه تنها در مورد بواسير يا هموروئيد بلكه در مورد تمامي بيماري هاي نشيمنگاهي هم توصيه پزشكان و هم انتخاب خود بيماران همين روش مي باشد. شايد بپرسيد چرا؟

مزيت ليزر نسبت به ساير روش ها و جراحي چيست؟؟؟
در ادامه به بررسي دليل برتري و محبوبيت ليزر نسبت به تيغ جراحي مي پردازيم:

در ليزر درماني براي برداشتن توده يا زائده، انتهاي عصب توسط اشعه و نه تيغ يا چاقوي جراحي برش داده مي شود و خود به خود ترميم مي شود پس در نتيجه بيمار پس از عمل درد بسيار كم و خفيفي خواهد داشت. در واقع ليزر خود به عنوان ترميم كننده عمل مي كند و در هنگام برش عروق و اعصاب، ترميم هم انجام مي دهد.
درمان با ليزر به صورت سرپايي در مطب قابل انجام است و نيازي به بيهوشي ندارد و با بي حسي موضعي انجام مي شود. بنابراين بيمار نيازي به بستري شدن و به هوش آمدن هم ندارد.
بيمار خيلي سريع تر مي تواند به سركار و يا منزل خود برگردد.
هنگام عمل با ليزر بيمار ۸۰ درصد درد كمتري نسبت به جراحي سنتي دارد و همين امر خود باعث آرامش و اعتماد بيمار به پزشك مي شود.
دوره نقاهت بسيار كمتر نسبت به جراحي سنتي مي باشد مثلاً در جراحي سنتي كيست مويي فرد بيمار حداقل تا دوماه درگير عوض كردن پانسمان و ترميم زخم باز مي باشد ولي در ليزر كيست مويي اگر بصورت بسته انجام شود، نهايتاً تا دو هفته بعد محل عارضه و زخم به طور كامل بهبود مي يابد.
ليزر داراي فيبر بسيار نازك و يا سوپرتين مي باشد و به همين دليل هنگام جراحي با ليزر بافت هاي سالم اطراف آسيب نمي بينند و مي توان در جراحي هاي بواسير يا هموروئيد و ساير بيماري ها از نوع پيشرفته، از آن استفاده نمود.
امواج از طريق هندپيس به بدن نفوذ مي كند و خود ليزر تماس مستقيم با ناحيه و بافت مورد عمل و آسيب ديده ندارد. همين موضوع باعث مي شود امكان انتقال بيماري هاي عفوني و يا هپاتيت و ايدز در جراحي با ليزر به صفر برسد. در صورتي كه در روش جراحي سنتي اين خطر هميشه وجود دارد.
جراحي سنتي مثل جراحي با تيغ يا چاقو و يا كوتر عوارضي مثل سوختگي بافت هاي سالم اطراف، جوش نخوردن زخم و يا خونريزي و حتي بي اختياري در دفع گاز و مدفوع دارد در صورتي كه ليزر هيچ كدام اين عوارض و مشكلات را به همراه ندارد.
از آنجايي كه بعد از عمل ليزر، زخم و يا اسكار بر روي پوست باقي نمي ماند پس نيازي هم به پانسمان كردن و تعويض پانسمان محل عمل نمي باشد.
وقتي ليزر را با ساير روش هاي سنتي مثل جراحي و هموروئيدكتومي مقايسه مي كنيم، ميبينم كه ليزر معجزه و انقلابي در دنياي پزشكي مي باشد مخصوصاً در مورد بيماري هاي مقعدي و يا نشيمنگاهي.

مثلا در قرون وسطي براي درمان بواسير ميله اي داغ شده را چند بار در مقعد بيمار فرو مي كردند و يا در مورد كيست مويي، موفقيت ليزر بيشتر از ۵۰ درصد بيشتر از جراحي سنتي مي باشد.

منبع : https://jarah.clinic/articles/%d9%85%d8%b2%db%8c%d8%aa-%d9%84%db%8c%d8%b2%d8%b1/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.