علت سوزش مقعد بعد از خروج مدفوع چيست

۶۷ بازديد
علت سوزش مقعد بعد از خروج مدفوع چيست 

احساس درد و سوزش مقعد موقع دفع مدفوع و يا اجابت مزاج حس رايجي است كه معمولاً بيشتر افراد آن را تجربه مي كنند، اما اكثراً و به خصوص زنان از بيان آن خجالت مي كشند و فرصت درمان را به خودشان نمي دهند. اما اين موضوع مشكل حاد و يا غير معمولي اي نيست كه بابت آن خجالت بكشيد.

  • دلايل سوزش مقعد

    اگر هنگامي كه احساس مي كنيد نياز به دفع مدفوع داريد ولي از ترس دردناك بودن و سوزش آن، اين كار را به تعويق مي اندازيد بايد بدانيد كه با اين كار نه تنها درمان نخواهيد شد بلكه وضعيت خود را بدتر مي كنيد. اين مشكل دلايل مختلفي دارد كه در ادامه به چند مورد از شايع ترين آنها مي پردازيم:

    هموروئيد يا بواسير

    بواسير يا هموروئيد هم يكي از دلايل سوزش هنگام دفع مي باشد زيرا هموروئيد همان التهاب و ورم رگ هاي درون روده بزرگ است كه اين موضوع مي تواند باعث دردناك شدن دفع مدفوع براي شما شود. در واقع به دلايلي مثل چاقي و اضافه وزن، بارداري و يبوست به اين رگ ها فشار زيادي وارد مي شود و اين فشار باعث ورم و التهاب عروق ديواره ركتوم مي شود.  بهتر است قبل از اين كه بيماري شدت يابد با روش هايي مثل افزايش مصرف فيبر و جلوگيري از يبوست، از آن پيشگيري نماييد. در غير اينصورت يا بايد با روش هاي تهاجمي مثل عمل جراحي سنتي بواسير و يا ليزر درماني هموروئيد خود را درمان نماييد.

    پارگي ها و شكاف هاي اطراف مقعد

    پارگي ها و شكاف هايي كه در اطراف مقعد و يا زير پوست مقعد هستند ممكن است باعث اين سوزش شوند. اين شكاف ها بر اثر عوامل مختلفي مثل شقاق، رابطه مقعدي، يبوست و يا تنقيه به وجود مي آيند. در اين حالت معمولاً هنگام دفع مدفوع مقعد تان مي سوزد و يا حتي ممكن است خون روشن هم روي دستمال توالت مشاهده كنيد كه بهترين كار براي درمان و جلوگيري از عود مجدد اين شكاف ها گنجاندن فيبر زياد در رژيم غذايي  و نوشيدن مايعات و آب كافي مي باشد. 

    التهاب ركتوم يا پروكتيت Proctitis

    اين بيماري جزو بيماري هاي التهابي روده مثل كرون روده و يا كوليت اولسراتيو مي باشد و مي تواند ناشي از اين بيماري ها باشد. البته بيماري هايي مانند سيفليس و كلاميديا هم كه از بيماري هاي جنسي مي باشند مي توانند باعث پروكتيت شوند.

    به دليل اينكه ركتوم انتهاي روده بزرگ و قبل از مقعد است بنابراين اگر ملتهب شود عبور مدفوع سخت و دردناك شده ولي معمولاً با داروهاي ضد التهاب و يا آنتي بيوتيك قابل درمان است. همچنين ساير بيماري هاي التهابي روده مثل كرون و يا كوليت اولسراتيو اگر باعث اسهال شوند عبور مدفوع را از كانال مقعد دچار مشكل مي سازند.

    التهاب روده

    يبوست

    اگر آب و مايعات كم مصرف مي كنيد و يا در رژيم غذايي خود فيبر را نگجانده باشيد دچار يبوست خواهيد شد كه در اين حالت معمولاً روده بزرگ آب مدفوع را به خودش مي گيرد و باعث خشك شدن مدفوع مي شود در نتيجه هنگام دفع مدفوع خشك مقعد شما را دچار درد و سوزش مي كند. پس سعي كنيد هميشه از مواد غذايي مسهل و فيبر دار به اندازه كافي مصرف نماييد تا دچار يبوست نشويد.

    رابطه مقعدي

    رابطه جنسي از راه مقعد ممكن است باعث ايجاد خراش و پارگي در اطراف مقعد شود و يا اين كه اگر رابطه مقعدي محافظت نشده باشد ممكن است باعث بيماري هاي جنسي مثل سيفليس و كلاميديا شود كه اغلب به اشتباه فكر مي كنند دچار بيماري التهابي روده شده اند.

    اندومتريوز endometriosis

    در برخي از زنان، بافت اندومتر وارد كانال روده بزرگ مي شود كه در اين صورت عبور مدفوع همراه با سوزش مي شود. علائم اندومتريوز حركات دردناك روده اي در هنگام قاعدگي مي باشد كه در صورت مشاهده حتماً بايد به متخصص زنان مراجعه نماييد.

    زگيل تناسلي

    اگر دليل سوزش مقعد شما بعد از دفع مدفوع هيچ يك از مواردي كه ذكر كرديم نبود ممكن است دلايل ديگري مثل سرطان باشد. بايد بدانيد كه ويروس اچ پي وي HPV يا زگيل تناسلي فقط منجر به سرطان دهانه رحم نمي شود و در برخي موارد باعث سرطان مقعد هم مي شود. اگر علاوه بر سوزش و يا درد مقعد كاهش وزن هم داشتيد احتمال ابتلا به سرطان در شما بيشتر است. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.