نكات بهداشتي مو

۱۹ بازديد

موادي كه در ساختمان لوله رنگ مو استفاده شده از دو بخش تشكيل شده: ۱٫ بخش رنگي، ۲٫ عمق رنگ.

بخش رنگي. اين بخش عينا مانند ساختمان دانه‏ هاي رنگي داخل مو است كه از دانه‏ هاي قرمز و زرد و آبي (رنگ‏هاي اصلي) تشكيل شده است و در تمام رنگ‏ هاي مشكي روشن وجود دارد ولي نسبت آنها هرچه از رنگ مشكي به طرف رنگ‏ هاي مشكي خيلي بيشتر از مقدار رنگ آن در رنگ‏ هاي روشن است و در رنگ‏ هاي روشن رنگ زرد خيلي بيشتر از رنگ‏ هاي تيره وجود دارد.

موادي كه در ساختمان لوله رنگ مو استفاده شده از دو بخش تشكيل شده: ۱٫ بخش رنگي، ۲٫ عمق رنگ.

بخش رنگي. اين بخش عينا مانند ساختمان دانه‏ هاي رنگي داخل مو است كه از دانه‏ هاي قرمز و زرد و آبي (رنگ‏هاي اصلي) تشكيل شده است و در تمام رنگ‏ هاي مشكي روشن وجود دارد ولي نسبت آنها هرچه از رنگ مشكي به طرف رنگ‏ هاي مشكي خيلي بيشتر از مقدار رنگ آن در رنگ‏ هاي روشن است و در رنگ‏ هاي روشن رنگ زرد خيلي بيشتر از رنگ‏ هاي تيره وجود دارد.

عمق رنگ. عمق رنگ يا ماده خاكستري كه در اصطلاح شيمي به آن اكسي بيان مي‏ گويند. بيشترين حجم رنگ مو را تشكيل مي‏  دهد و در رنگ‏ ها به جاي قسمتي از ماده خاكستري از كرم ويتامينه استفاده مي ‏شود. كه از خشكي زياد مو جلوگ‏يري مي‏ كند. وقتي قسمت رنگي با ماده خاكستري جمع شود ماده‏ اي به وجود مي‏ آورد به نام ذرات نهائي رنگ كه با آب اكسيژنه تركيب شده سبب رنگ ‏شدن موها مي ‏شود.

رشد و سلامتي مو بستگي به سه عامل مهم دارد.

تغذيه مناسب و كافي، رعايت بهداشت، فعاليت منظم غدد چربي. ريزش مو ممكن است در اثر عوامل طبيعي و يا غيرطبيعي باشد.

عوامل طبيعي ريزش مو عبارت است از: پيري، وراثت در خانواده‏اي كه پدر يا مادر دچار طاسي يا كم‏موئي باشند معمولا فرزندان آن خانواده هم دچار كم ‏مويي هستند.

عوامل غيرطبيعي ريزش مو: غم و اندوه، شوك‏ هاي ناگهاني، مطالعه و تفكر زياد بدون تغذيه خوب و مناسب، بروز اختلال در ترميم‏ هاي سلولي. چربي بيش از حد، خشكي بيش از حد، شوره سر، موخوره، شكستگي مو، عفونت‏ هاي قارچي، عوامل عفوني در هر نقطه بدن كم‏ خوني و ضعف عمومي، زايمان‏ هاي متعدد و حساب‏ نشده استفاده بيش از حد از مواد شيميائي مانند، فر، صاف، رنگ، دكلره و غيره.

موخوره عبارت است از دو يا چندشاخه شدن نوك موها موخوره در اثر كم شدن و يا خشك‏ شدن مايع كورتكس (آب داخل مو) به وجود مي‏ آيد. شكنندگي مو و خشكي بيش از حد مو و موخوره موقعي در مو ظاهر مي‏ شود كه تمام چربي روي مو از بين رفته باشد.

علل از بين ‏رفتن چربي مو عبارت است از شستن با شامپوهائي كه Phآن قليائي يا قليائي ضعيف باشد. به كار بردن مكرر مواد شيميائي مانند رنگ دكلره پرمتانت (فرار) استفاده مكرر از سه‏ شوآر قرار گرفتن مو در برابر آفتاب. استفاده مكرر از آب شور دريا خوب آب‏كشي نكردن موها هنگام شستشوي سر.

براي مبارزه با موخوره، استفاده از شامپوهائي كه Ph آنها خنثي يا اسيدي باشد. استفاده از شامپو بچه يا يك شامپوي ملايم به اضافه دو عدد زرده تخم‏ مرغ پايه نسبت مساوي نرم‏ كننده و شامپو كوتاه كردن موها هر ماه يك سانت. استفاده از روغن‏ هاي  گياهي مانند نارگيل، و غيره، گنجانيدن ميوه و سبزيجات تازه در هر وعده غذائي، نوشيدن مايعات و آب بيشتر.

وقتي كه مواد فر را روي موها مي‏ زنيم فعل و انفعالاتي صورت مي ‏گيرد.

ضخيم شدن موها به وسيله داروي كه Ph قليايي دارد.

باز شدن دريچه‏ هاي مو، داخل شدن هيدروژن كه يكي از ماد شيميايي است كه داخل داروي فر وجود دارد به ساختمان مو، جابجا شدن پل هاي گوگردي موقعي كه هيدروژن وارد موها نشد مهم ترين عملي كه انجام مي‏ دهد پل هاي گوگردي مو را جابجا مي‏ كند در اصل استخوان‏ بندي موها را تغير مي‏ دهد.

ورود اكسيژن توسط توتراليزان (محصول خنثي اوشيت فر) چنانچه مدت زيادي داروي فر روي موها بماند هيدروژن داروي فر موها را خراب مي كند بنابراين پس از مدت زمان معيني بايستي به وسيله عاملي هيدروژن‏ هاي داخل مو را بيرون بكشيم در نوتراليزان مقداري اكسيژن است، اكسيژن از راه دريچه‏ هاي مو داخل ساختمان مو شده با هيدروژن وارد شده قبل تشكيل آب مي‏ دهند و خروج مواد قليائي از موها در حد مناسب، پس از صاف‏ كردن يا فركردن بايستي كاري كنيم كه هر دو عمل روي موها ثابت بماند از تثبيت ‏كننده كه مانند لعابي روي موها را بگيرد استفاده مي‏كنيم در صورت وجود تعداد بي‏ شمار موي سفيد تنها مواد رنگي دايم است كه مي‏تواند آنها را پوشش دهد پس بسته‏ هاي دوتائي تهيه كنيد كه يكي از آن ها محتوي رنگ باشد و ديگري محتوي اكسيدان و بعد آنها را با هم مخلوط كنيد، اكسيدان يا همان آب اكسيژنه ماده‏اي است كه باعث مي ‏شود رنگ به مغز تك تك تارهاي مو نفوذ كند تا رنگ بيشتر و بهتر روي مو بماند اما بهترين رنگ‏ هاي نيز عوض مي‏ شوند و تغيير مي‏ كنند مي‏ توانيد موهاي تان را كم‏رنگ هم بكنيد پس از هر چهار هفته لازم است تا انتها با ريشه موها مجددا كمي رنگ شود.

تيوپ رنگ ‏هاي كنوني، استفاده از رنگ را دقيقا در محل ريشه كه مي‏خواهيد آسان و امكان‏پذير ساخته ‏اند. ريشه يا انتهاي مو جائي است كه موهاي تازه روييده نمايانند. ضرري كه رنگ‏هاي اكسيده دارند اين است كه مو را خشك و شكننده متخلخل مي‏كند پس در اين حالت از نرم‏ كننده زياد استفاده نمائيد.

شعار ما در مورد مراقبت از مو اين است (پاكيزه و تميز نگاه داشتن مو) مرتب پوست سر و موهاي تان را بشوئيد البته اين شستشو را هر روز يا يك روز در ميان بسته به سختي و خشكي شوره سر مي‏توان انجام داد.

شما چنانچه مو و پوست سرتان چرب باشد بايد از شامپوي گياهي استفاده نمائيد. چون شستشوي مرتب مو با شامپوهاي قوي و شيميائي به موي سر آسيب مي‏ رساند.

ماساژ دادن و برس ‏زدن روزانه مو در معالجه شوره سر بسيار سودمند است اين دو عمل گردش خون پوست سر را تقويت مي‏ كند. حجم ترشح چربي را بالا مي ‏برد و سلول ‏هاي مرده چسبيده به پوست سر را سست مي ‏كند تا از آن به راحتي جدا شوند. در صورت ابتلا به شوره خشك براي ماساژ پوست سرتان به خصوص پيش از شستشوي آن از روغن استفاده كنيد و بالاخره از روغن حيواني، كمتر از نباتي مايع بيشتر مصرف كنيد. از خوردن آجيل و شكلات و غذاهاي سرخ‏ شده بپرهيزيد.

غذاهاي گياهي، گوشت سفيد مرغ و ماهي شير و فرآورده‏ هاي آن و غذاهاي پرويتامين را كه داراي ويتامين‏ هاي آ و اي و ب كمپلكس هستند در رژيم غذائي خود بگنجانيد.

متخصصان و كارشناس هاي كلينيك پوست و مو آماده ارائه خدمات در زمينه كاشت مو و ترميم مو هستند.

منبع: كلينيك پوست و مو

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.